RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA
MALAYSIA TAHUN 2
Tarikh :
Masa :
0720-0820 (60 minit)
Tahun :
Tahun2
Tema :
KesihatandanKebersihan
TajukPelajaran :AedesBerbahaya
BilanganMurid :25 orang
Standard Kandungan: :
5.1 Memahami dan menggunakan
golongan kata dengan betul mengikut konteks..
Standard Pembelajaran: :
5.1.7
Memahami dan menggunakan kata tanyadenganbetulmengikutkonteks.
Objektif :
Pada akhir pelajaran murid dapat:
Memahami dan menggunakan kata tanya
dengan betul berpandukan tayangan video dan gambar.
:
Pengisian Kurikulum :
i) Ilmu : Pendidikan Sivik dan Kesihatan.
ii)
Nilai Murni : Bertanggungjawab, kerjasama,
kerajinandankasihsayang.
Pengetahuan sedia ada:
Murid-murid
tahu tentang nyamuk.
Pengisian Kurikulum : Ilmu - Pendidikan Sivik dan Kesihatan
Nilai -
Bertanggungjawab,
kerjasama, Kerajinan dan
kegigihan.
ENT: - kemahiran berfikir
- kontekstual
- intrapersonal dan interpersonal
EMK - elemen keusahawanan.
Sistem Bahasa: :
Tatabahasa : Kata Tanya
Bahan
Sumber Pengajaran dan Pembelajaran: Gambar, LCD, lembaran kerja :
i) G
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Soalan
1. Apakah yang
cikgu bawa?
2. Apakah
yang ada di
dalam
bungkusan
ini?
|
Set
Induksi (5 minit)
1. Guru membawa
satu
bungkusan
dan bersoal jawab
dengan murid berkaitan
bungkusan tersebut.
|
KB: Menjana
idea
TKP: Interpersonal
|
1. Siapa untuk
orang
2. Apa untuk
benda
3. Bila untuk
masa
4. Di mana
untuk tempat
|
Langkah 1:(10 minit)
Guru menerangkan tentang kata tanya dan memberikan contoh penggunaannya kepada
murid-murid.
|
Pendekatan deduktif
|
Tayangan klip video mengenai “Hapuskan Aedes, Cegah
Denggi”.
-
Contoh kata
tanya:
Apakah serangga yang telah anda lihat tadi?
Siapakah yang sakit?
Dimanakah nyamuk aedes membiak?
|
Langkah 2:(10
minit)
1..Guru menyediakan satu
tayangan
klip video bertajuk
“Hapuskan
Aedes, Cegah
Denggi” menggunakan LCD
projektor di hadapan kelas.
2.Guru meminta semua murid
menonton
klip video
3. Murid-murid diminta berbincang
dalam kumpulan kecil untuk
membentuk empat jenis kata
tanya berdasarkan apa yang
mereka lihat dalam klip video
yang ditayangkan.
4. Wakil kumpulan akan menyebut
kata
tanya yang telah
dibincangkan..
5. Kumpulan akan diberi
penghargaan apabila kata
tanya yang dinyatakan itu betul.
|
KB:Membuat inferens dan menghubungkaitkan.
BSM: Laptop dan LCD.
TKP: Intrapersonal dan
interpersonal.
Ilmu: Pendidikan Sivik
dan Kesihatan.
Nilai Murni: Bertanggungjawab,
kerjasama, kerajinandankegigihan.
.
|
- Petikan “Aedes
Berbahaya”.
-
Kosa kata:
·
Penyakit
·
Kotor
·
Berbahaya
·
Hospital
·
Demam
Barang/bahan:
-Alat penyembur racun serangga
-Alat semburan
-Ubat jentik-jentik
-Kelambu
-Pembersih longkang
|
Langkah 3:(10 minit)
1. Guru mempamerkan petikan
kepada
murid-murid
menggunakan slaid LCD.
2. Guru
mengedar petikan
tersebut
dan meminta murid
membaca
senyap.
3. Beberapa orang murid diminta
menyebut kata tanya yang betul
berdasarkan perkataan yang
digarisi itu.
4. Guru menekankan elemen
keusahawanan berkaitan
barang
yang sesuai untuk
dijual
kepada masyarakat
awam untuk
mencegah
pembiakan
nyamuk aedes.
|
KB: Mengimbas
kembali dan
menghubungkaitkan.
BSM: Laptop, LCD,
petikan
SistemBahasa: kata tanya
TKP: Verbal-Linguistik,
Intrapersonal dan
Interpersonal.
Ilmu: Pendidikan Siviki
dan Kesihatan.
Nilai Murni:Bertanggungjawab, kerjasama, kerajinan
|
Kata tanya
|
Langkah 4 (10 minit):
Pentaksiran
Murid diberi lembaran kerja dan diminta melengkapkan
tempat kosong dengan kata tanya yang sesuai.
|
KB: Menjana idea.
BSM: Laptop, LCD dan petikan .
Lembaran kerja
Ilmu: Pendidikan
Jasmani dan Kesihatan.
Nilai Murni:Bertanggungjawab,
kerjasama, kerajinan dan kegigihan.
|
Ayat tanya
Mengisi tempat kosong dengan kata tanya
.
|
Langkah
5 (10 minit)
Pengayaan
Membina ayat tanya yang mudah berdasarkan jenis ayat
tanya yang telah dipelajari hari ini.
Pemulihan
Mengisi .tempat kosong dengan jawapan yang betul dengan
bimbingan guru.
|
KB: Menjana idea.
BSM: Lembaran kerja.
Sistem Bahasa:
kata tanya.
.
|
1. Penutup Kognitif
2. Penutup sosial
|
Penutup (5 minit)
1. Menerapkan pentingnya
kebersihan persekitaran rumah
kediaman.
2. Murid diminta menyatakan kata
tanya yang menunjukkan
pentingnya kebersihan
dan
kesihatan bagi mencegah
pembiakan nyamuk Aedes..
1. Nyanyian lagu “Nyamuk” oleh
murid
|
Nilai Murni:
Bertanggungjawab,
kerjasama, kerajinandankasihsayang.
|
No comments:
Post a Comment